Jakie znaczenie ma prawidłowe połykanie w terapii logopedycznej?

Wbrew pozorom prawidłowe połykanie ma ogromne znaczenie w kontekście terapii logopedycznej. Brak wypracowanej umiejętności tego typu może negatywnie wpływać na skuteczność podjętego leczenia. Nieodpowiednie połykanie może prowadzić nawet do pojawienia się u dziecka wady wymowy, w związku z czym pozytywne efekty przeprowadzanej terapii logopedycznej mogą z czasem ulegać osłabieniu, możliwy jest również brak zauważalnych postępów w leczeniu. Właśnie dlatego, jeśli u dziecka dostrzeżone zostaną problemy z wypracowaniem bądź utrwaleniem prawidłowej mowy, warto sprawdzić, czy połyka ono w odpowiedni sposób. Być może rezultaty kontroli okażą się przełomowe w kontekście prowadzonej terapii zaburzeń mowy. Prawidłowo wykształcony nawyk połykania jest więc kluczowy.

 

Jak nauczyć dziecko prawidłowego połykania?

Poprawne połykanie wymaga ułożenia języka w odpowiedniej pozycji. W czasie spoczynku, oddychania przez nos, spożywania posiłków oraz wymawiana 19 spośród 28 podstawowych spółgłosek język powinien leżeć, dotykając swoim końcem podniebienia. Ułożenie przez dziecko języka właśnie w taki sposób w wymienionych sytuacjach jest cenną informacją zarówno dla rodzica, jak i logopedy. Kluczowe jednak w podanym kontekście jest to, by sprawdzić, czy język malucha uległ już pionizacji.

Jeżeli zostanie wykryte, że dziecko nie połyka w prawidłowy sposób, to niezbędne będzie wdrożenie odpowiednio poprowadzonej nauki wspomnianej umiejętności. Praca nad poprawnym połykaniem przez dziecko powinna przebiegać pod okiem logopedy. W trakcie zajęć ćwiczone będzie unoszenie języka, pice płynów oraz połykanie śliny. Ważne jest natomiast to, by także rodzice zaangażowali się w działania z tym związane, pracując ze swoją pociechą poza terapią logopedyczną.

 terapia logopedyczna