Czym jest terapia bilateralna?
- Szczegóły
W dzisiejszych czasach coraz więcej dzieci boryka się z różnymi trudnościami. W związku z tym specjaliści poszukują nowoczesnych metod terapeutycznych, które pozwolą skutecznie wspierać rozwój młodych ludzi. Jednym z takich podejść jest terapia bilateralna, która zdobywa coraz większą popularność wśród rodziców i terapeutów. Ale czym właściwie jest i w jakich przypadkach warto ją zastosować? W niniejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania.
Na czym polega terapia bilateralna?
Terapia bilateralna to metoda pracy z dzieckiem, która ma na celu wspieranie prawidłowego rozwoju integracji bilateralnej, czyli zdolności do koordynacji pracy obu półkul mózgowych. W praktyce oznacza to wykorzystanie specjalistycznych ćwiczeń, które mają za zadanie aktywizować obie strony ciała oraz pobudzać umysł do pracy. Terapeuta rozpoczyna pracę od postawienia diagnozy, która pozwala określić zakres problemów i zaburzeń w obrębie integracji bilateralnej. Następnie przekazuje rodzicom zestaw ćwiczeń, które stanowią podstawę terapii bilateralnej i które należy wykonywać z dzieckiem w domu. Kolejne wizyty kontrolne odbywają się co 6 tygodni. Te mają na celu sprawdzenie postępów oraz wskazanie kolejnych ćwiczeń do wykonywania każdego dnia.
W jakich przypadkach stosuje się terapię bilateralną?
Terapia bilateralna jest zalecana dzieciom, które borykają się z różnorodnymi trudnościami. Wśród nich można wymienić dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce, takimi jak np. dysleksja czy dysgrafia. Wspieranie integracji bilateralnej może pomóc im lepiej radzić sobie z tymi wyzwaniami i osiągać lepsze wyniki w szkole. Ponadto terapia bilateralna może być pomocna dla dzieci z trudnościami emocjonalnymi i behawioralnymi, takimi jak agresja czy nadpobudliwość. Poprzez regularne ćwiczenia, dziecko uczy się lepiej kontrolować swoje emocje i zachowania, co przekłada się na poprawę relacji z rówieśnikami i dorosłymi.
Warto również rozważyć terapię bilateralną w Lublinie dla dzieci, które pomimo dobrego poziomu poznawczego nie odnoszą sukcesów w nauce czy w życiu społecznym. Często bowiem problemy te wynikają z nieprawidłowej integracji bilateralnej, która może utrudniać koncentrację, koordynację ruchową czy zdolność do planowania i organizacji.